Taliansko je pre každého
Cestovná kancelária Reny Travel, váš partner na cestách
osobný prístup
kreativita
spoľahlivosť
kompletný servis
výhodné ceny
Prečítajte si užitočné informácie, ktoré sa hodia pre zorientovanie sa v dopravnej situácií v Taliansku. V spojení s mentalitou Talianov sú pochopiteľné niektoré špecifiká, ktoré má jazdenie autom po úzkych uličkách, širokých bulvároch, diaľniciach ale aj parkovanie. Významnou je v Taliansku doprava letecká, lodná (trajekty i vaporettá), železničná, ale aj mestská (autobusy, taxíky, metro...).
Vodiči musia mať v Taliansku pri sebe medzinárodný vodičský preukaz, technický preukaz a medzinárodnú automobilovú poisťovaciu kartu, tzv. zelenú kartu (povinné zmluvné poistenie).
Kvalitná rozvinutá sieť ciest a diaľnic (autostrade). Je na nich veľmi dobré dopravné značenie. Zelené smerové tabule označujú diaľničné ťahy, modré upozorňujú na štátne a okresné komunikácie. Za používanie diaľnic sa platia poplatky formou mýta. Poplatky nie sú až také vysoké, prihliadnuc na technickú kvalitu a dobré udržiavanie diaľnic. Napr. v susednom Francúzsku sú poplatky oveľa vyššie. Pri vjazde na autostrádu si vodič zoberie v automate diaľničný lístok (nestratiť, obsahuje údaj o vstupe na diaľnicu), a potom pri výjazde na jeho základe uhradí poplatok (il pedaggio) priamo na „mýtnici“. Platí sa za prejazdené kilometre, poplatok je cca 5 € na 100 km. Drahšie sú prejazdy tunelmi. Platba mýta je v hotovosti alebo kartou. Na niektorých mýtniciach pri výjazde nie je obsluha, iba automat. Ak potrebujete potvrdenie o platbe, požiadajte oň diaľničného pracovníka alebo na automate stlačte tlačidlo „ricevuta“. Nejazdite v pruhoch „Telepass“, tie sú určené iba pre držiteľov tohto elektronického platobného systému (poplatok sa im na základe terminálu umiestnenému za predným oknom automaticky odpočítava z bankového účtu). Všetky regióny sú pospájané diaľnicami od Álp až po Sicíliu. Od Ríma smerom na juh sú diaľničné úseky prejazdné bez poplatku. Mýto sa neplatí na trasách Salerno - Reggio Calabria, Palermo – Catania, Palermo - Mazara del Vallo.
Pred cestou do Talianska si môžete pozrieť aktuálne informácie o diaľničných poplatkoch, počasí a prácach na ceste, cenách pohonných hmôt na čerpacích staniciach po trase, odpočívadlách ale aj meraní rýchlosti na talianskej stránke autostrade.it
V obciach/ dedinách 50 km/h, mimo mesta cesta 2. triedy 90 km/h, na hlavných cestách 1. triedy 110 km/h, diaľnice 130 km/h, diaľnica s 3 pruhmi 150 km/h. To isté platí aj pre motorky. Na motorke je povinná prilba. Rýchlosť merajú radary, ktorých je omnoho viac na severe ako na juhu Talianska. Domáci si dávajú o radaroch vedieť v dosť veľkom predstihu.
Ak ste pricestovali lietadlom, vlakom či autobusom, prenajmite si automobil na spoznávanie blízkeho okolia či vzdialenejších miest. Hoci je prenájom dosť cenovo náročný, autom sa prakticky dostanete všade tam, kam potrebujete. Odporúčame obzvlášť pri návšteve ostrova Sardínia. Autopožičovne sú kdekoľvek v centrách cestovného ruchu. Na letiskách, v prístavoch, prenájom vybavíte aj priamo pri príchode. Výhodnejší prenájom auta sa dá získať ak si ho zarezervujete v dostatočnom predstihu pred termínom. Platí pravidlo: čím bližšie k termínu, tým drahšie. To je spôsobené obsadením lacnejších kategórií prenajímaných vozidiel. Existuje aj možnosť zarezervovať si letenku už hneď spolu s prenájmom. Po prílete vám auto hneď pristavia. Prípadne objednajte prenájom pred cestou z domu „on line“ (výhodnejšie ceny a možné zľavy). Sieť požičovní áut: napr. Hertz, Alamo, Avis, Europcar,...
Spôsob jazdy Talianov pôsobí divoko, najmä pre turistov. Vo veľkých mestách považujú talianski vodiči semafory, priechody pre chodcov a zákazy len za doplnky ciest. Vodiči, najmä v Ríme, vyhlasujú, že červená pre nich neznamená „stop“ ale „dávaj pozor“. Takže sa často stane, že ak chodec čaká na prechode a naskočí mu zelená, autá sa rútia ďalej. Netreba sa však vzdávať, ale vkročiť na vozovku, inak nikdy prechodom neprejdete. Talianski šoféri sú na to zvyknutí a pripravení, a dokážu v takejto situácii aj napriek vyššej rýchlosti zareagovať a zabrzdiť. Dokonca je to taký ich „národný“ šport. Auto je ich kamarát... Majú úžasný reflex vnímania, dokážu zaparkovať alebo manévrovať na minimálnom priestore! Vidieť obité autá je úplne normálne. Najmä na juhu, kde jazdia v úzkych uličkách a svištia na doraz po krkolomných zákrutách. Menšie dopravné nehody riešia väčšinou dohodou hneď na mieste. Vodiči musia okrem chodcov sledovať aj nebezpečne sa prepletajúce množstvo mopedov, motocyklov a motoriek počas premávky na vozovkách. Veru, v podstate sú talianski motoristi dosť nebezpeční, lebo skoro vôbec nedodržiavajú predpisy. Jemne povedané jazdia tak trochu mimo predpisov. Naopak, cudzinci by si mali v Taliansku dávať pozor a čo najviac rešpektovať dopravné predpisy! Polícia rada kontroluje a zastavuje najmä autá s cudzou poznávacou značkou a sleduje hlavne dodržiavanie rýchlosti. Za ich prekročenie sú vysoké pokuty. Aj keď sú policajti slušní, pri nedodržaní akýchkoľvek predpisov sú neoblomní. Napr. za prejazd na červenú, zlé parkovanie, nedajbože jazdu pod vplyvom alkoholu (zákonný limit je 0,5 promile alkoholu v krvi vodiča), telefonovanie za jazdy a pod. Pokuty alebo záloha sa platia priamo na mieste. Ak nemáte dostatočnú hotovosť, či odmietnete zaplatiť, zadržia vám vodičský preukaz alebo aj auto.
Nezabudnite mať cez deň zapnuté stretávacie svetlá - na diaľnici i na hlavných mestských komunikáciách. Všetci v aute musia mať zapnuté bezpečnostné pásy. Telefonovanie za volantom je zakázané. Vo výbave tiež potrebujete mať povinnú reflexnú vestu (pri poruche vozidla, výmene kolesa a pod.), trojuholník a lekárničku. Vesty si musia nasadiť vždy všetci cestujúci, vodič aj posádka.
Na diaľniciach a pri hraničných priechodoch sú čerpacie stanice s 24-hod. prevádzkou. Mimo diaľnic, na bežných cestách, sa odporúča sledovať, či máte dostatok paliva v nádrži. Môže sa vám prihodiť, že cez obed, teda v období siesty, nájdete čerpacie stanice zatvorené. Cca od 12,00 - 15,00 na severe a do 16,00 na juhu. Obmedzené otváracie hodiny môžu byť i v nedeľu a cez prázdniny alebo štátne sviatky. Tie, ktoré majú otvorené aj v nedeľu, majú zase voľný deň pondelok. Pumpy s obsluhou sa zatvárajú okolo 19.00 hod. Potom je možné tankovať samoobslužne (self service). To znamená na čerpacích staniciach s automatmi, ktoré sú na mince alebo karty (kreditky radšej nepoužívať, lepšie je využiť hotovosť). Bankovky vložiť do automatu, ten odblokuje prívod benzínu a umožní natankovať v požadovanom množstve. Automat by vám mal vydať aj potvrdenku. Na niektorých „benzínkach“ (najmä v lete) možno nájsť zľavy cien benzínu pod názvom „Fai da te“ = Urob si sám. Čiže ak si sami bez pomoci obsluhy načerpáte benzín a zaplatíte pri pokladnici, máte nárok na zľavu. Neplatí to na každej pumpe, len na označených. Pozn. Všeobecne je zaužívané, že ak treba vymeniť olej, stačí si ho na čerpacej stanici zakúpiť a obsluha ho bezplatne vymení.
Nevoziť rezervné palivo v bandaskách. Je to zakázané.
Priemerné ceny PHM v Taliansku sa pohybujú cca za benzín od € 1,70 za 1 liter a za naftu od € 1,50 / liter. Ceny sa hýbu v závislosti od časti Talianska, kde sa práve nachádzate. Sever je drahší, juh lacnejší. Rozdiel v cenách PHM môže byť aj pri tom, či si natankujete sami alebo vás obslúžia.
Ak máte automobil s plynovým pohonom (LPG), práve v Taliansku budete spokojní. Majú perfektnú sieť púmp. Tankovať môžete na každej väčšej čerpacej stanici. Označenie GPL / Gasauto / Auto Gas. Jediná nevýhoda je, že vo večerných hodinách mimo diaľnic nenatankujete. Pumpy s automatmi nie sú určené pre LPG.
Ak by ste potrebovali odtiahnuť auto z diaľnice (porucha, nehoda), je nutné volať oficiálnu odťahovú službu. V Taliansku je na diaľniciach svojvoľné súkromné odtiahnutie vozidla zakázané. Volajte taliansky Autoklub, ktorý slúži ako pomoc motoristom a takisto ako poruchová služba (číslo 116).
Môže sa stať, že spôsobíte dopravnú nehodu – určite neutečte! V prípade že vás chytia, môžu vás oprávnene zadržať. Neoplatí sa to riskovať.
Počas letného dovolenkového obdobia bývajú na hlavných ťahoch dopravné zápchy. V oboch smeroch. Ak cestujete na dovolenku autom, odporúča sa vyraziť aspoň s minimálnou časovou rezervou. Zápchy sú najmä cez talianske štátne sviatky, pred víkendmi a v období „Ferragosto“ (15.8.). To je čas, kedy dovolenkuje celé Taliansko, a spravidla sú to prvé dva-tri augustové týždne.
O pohodlie na diaľniciach či cestách sa nikto nemusí báť. Taliansko má obdivuhodnú sieť motorestov (autogrill). Poskytujú bohaté služby od údržby auta cez stravovanie až po možnosti drobných nákupov. Popri diaľniciach je veľa motorestov a záchytných parkovísk.
V prímorských strediskách si treba dať pozor na cesty, ktoré sa večer menia na promenády. Napr. v Lido di Jesolo je hlavná centrálna cesta cez deň bežne prístupná autám i autobusom, ale odbitím 20:00 sa mení na pešiu promenádu a až do 24:00 je tam zákaz vjazdu. Takže autom sa tam nedostanete, resp. ak tam parkujete a zabudnete preparkovať, tak vás odtiahnu a zaplatíte pokutu.
Kto chce vedieť, aká je pravá talianska dopravná mentalita, resp. čo je to doprava v talianskom slova zmysle, nech nevynechá návštevu dopravnej vzorky chaosu a hluku – juhotalianske mesto Neapol. Uzulinké uličky ústia na široké bulváry, kde rodinnú atmosféru strieda neuveriteľný virvar a maximálna dopravná anarchia.
Trpezlivosť a veľa zvýšenej opatrnosti a pozornosti je na talianskych cestách naozaj na mieste!
V Taliansku je všeobecne nedostatok parkovacích priestorov a to v akomkoľvek meste či mestečku. Samozrejme, najmä na exponovaných miestach, v centrách, či pri pamiatkach. A tak sa každý snaží zaparkovať kdekoľvek je to možné a povolené. Ak uvidíte čo len pol metra voľného miesta, neváhajte a pokúste sa tam umiestniť svoj automobil či motorku. Pozor si treba dávať na parkovanie na uliciach, je prevažne spoplatnené. V niektorých mestách sú zóny, v ktorých je zakázané parkovať (zona disco) alebo v ktorých je celkový zákaz vjazdu do historického centra. Treba si všímať dopravné značky, pretože policajti sú nekompromisní a odťahová služba drahá. Najviac sú obsadené verejné bezplatné parkoviská. Platí to hlavne cez víkendy, kedy sa vymieňajú dovolenkové turnusy a je vyšší nápor turistov. Taliani majú spôsob parkovania rozlíšený aj farebne. Parkovacie miesta ohraničené bielou farbou sú bezplatné, modré pásy znamenajú platené parkovanie. Poplatky sa platia parkovacou kartou alebo cez automat. Pod modrou tabuľou s označením „P“ je piktogram automat a čas oznamujúci, kedy je poplatok za parkovanie povinný. Napr. 08:00 – 20:00. Kartu či lístok je potrebné dať na viditeľné miesto za čelné sklo (pre prípad kontroly). Parkovacie karty predávajú napr. v novinových stánkoch. Žltou farbou sa označujú rezervované miesta (napr. aj pre zásobovanie). Žltočierna farba na krajniciach znamená zákaz parkovania. Zelená farba označuje absolútny zákaz státia. V prípade, že sa v zelenej zóne nachádza váš hotel, môžete tam samozrejme zastaviť a naložiť / vyložiť batožinu, ale len v obmedzenom čase. Pozn.: V historických štvrtiach Ríma či Florencie je v určených hodinách (cez pracovné dni) zakázané parkovať. Rím od 7:00-20:00, Florencia od 7:00-20:00 hod.
Ak vás na vašej plánovanej ceste čaká prejazd tunelom, informujte sa vopred, či nie je náhodou v tom období uzavretý, resp. v akom čase je iba jednosmerne otvorený. Ide najmä o zimné mesiace a o tunely vo vysokej nadmorskej výške. Kvôli snehu môžu byť tieto úseky neprejazdné. Vždy sledujte miestne dopravné značenie a nespoliehajte sa iba na navigáciu, ktorá o výlukách, uzatvorených tuneloch alebo horských priechodoch nemusí aktuálne informovať. Pri prejazdoch tunelmi sú povinné zapnuté svetlá! Pozn.: talianske tunely sú razené či podkopané pod sústavou vrchov. Vedú aj cez krásne národné parky, napríklad cez apeninský Gran Sasso, ktorý spája Rím s východným pobrežím pri meste Ancona.
Štátne železnice = F.S. (Ferrovie Statale). Hustá železničná sieť, priame spojenia do väčšiny talianskych miest. Na hlavných koridoroch vlaky premávajú v dobrých intervaloch. Sú moderné a pohodlné, spoľahlivé. Hoci meškanie je bežná záležitosť (ako aj na Slovensku), snažia sa dodržiavať cestovný poriadok a celkom sa im to darí. Vysokorýchlostná súprava „Pendolino“ – rýchlovlak, trasu Miláno - Rím dlhú 600 km prejde cca za 4 hodiny. „Espresso“ – rýchlik, express, stojí vo veľkých mestách. „Rapido“ – rýchlik, stojí len na veľkých staniciach. IC, EC... – intercity, eurocity, eurostar. Premávajú aj regionálne a prímestské vlaky, najmä v menších obciach. „Locale“ – osobný, prímestský vlak. „Accelerato“ – osobný vlak zrýchlený = nestojí na každej zastávke. „Diretto“ – priamy vlak, rýchlik, stojí len na väčších staniciach. Cestovné je relatívne nízke. Závisí od regiónu a vzdialenosti. No je jednoznačne výhodné presúvať sa po železnici, stanice sú prakticky na „každom rohu“. Na niektoré stanice je vchod povolený len s platným cestovným lístkom alebo s lístkom na perón. Na staniciach (najmä vo väčších mestách) sú stánky s občerstvením, novinami a tabakom, rýchlo obslužné reštaurácie typu McDonald´s, bary, lekáreň, množstvo obchodov s rôznym tovarom (drogéria, oblečenie, športové potreby a pod.). Železničná stanica „Termini“ v Ríme je zároveň dielom modernej architektúry.
Pri kupovaní lístkov sa treba informovať, či na konkrétny vlak netreba mať nejaký príplatok (il supplemento), alebo či je možné aplikovať zľavy (il riduzione), napr. pre študentov či seniorov. Zakúpený platný cestovný lístok je nutné označiť v strojčekoch, ktoré sú umiestnené na stene alebo na stĺpe na stanici alebo priamo na koľajovom nástupisku - peróne (il binario). Ak by ste lístok neoznačili, pri kontrole by bol neplatný! Kontrolór by ho neuznal, aj keď by bol na ňom uvedený dátum a čas cesty, a zaplatili by ste pokutu. Treba si aj všímať označenie vozňov, pretože niektoré sú priame, a niektoré sa vo väčšom meste odpoja a pripoja k inému vlaku. Tak sa môže stať, že cestujúci v zadnom vagóne rýchlika napr. Rím – Florencia – Benátky (-Viedeň) skončí v Miláne, lebo jeho vagón v Bologni odpojili. Vo všetkých regionálnych vlakoch je zákaz fajčenia.
Slovenskí cestujúci majú najbližšie pravidelné letecké spojenia do Talianska z letiska vo Viedni. Napr. lety do Milána (letisko Malpensa) alebo do Ríma na letisko Fiumicino. Priamo z Bratislavy sa dá v posledných rokoch letieť napr. írskou nízkonákladovou spoločnosťou Ryanair na tieto letiská: Milano – Bergamo, Rím - Ciampino, do Trapani na Sicílii a do Alghera na Sardínii. Prípadne cez charterovú spoločnosť Travel Service - Smart Wings na letisko Olbia / Costa Smeralda / Sardínia alebo Travel Service Airlines Slovakia na letisko Lamezia Terme v Kalábrii.
Najväčšia talianska národná letecká spoločnosť je „Alitalia“. Medzinárodné letiská – Rím, Milano, Neapol, Olbia, Cagliari, Palermo, Catania, Florencia... Na všetkých letiskách sú k dispozícii duty-free-shopy, reštaurácie, bufety, bary, kaviarne, zmenárne, turistické informácie, požičovne áut a pod. Okrem medzinárodných letísk sú v hlavných mestách jednotlivých regiónov aj ďalšie letiská, ktoré umožňujú rýchlu prepravu po celom Taliansku. Spojenie letiska s centrom mesta je riešené vlakom, metrom (Miláno) alebo autobusom. V Ríme premáva vlak z letiska Fiumicino na hlavnú železničnú stanicu Termini takmer každú štvrťhodinu.
Viac o aktuálnych možnostiach leteckej dopravy do Talianska s CK Reny Travel na stránke Doprava do Talianska.
Najdôležitejšie talianske prístavné mestá sú Neapol, Messina, Bari, Pescara, Ancona, Terst, Palermo, Catania, Livorno, Brindisi. Prepravu medzi jednotlivými prístavmi zabezpečuje po celý rok množstvo trajektov. Premávajú v pravidelných, vopred určených hodinách. Dostanete sa nimi na ostrov Elba, Ischia, Capri (len osoby, nie autá), Sardínia, Sicília, Liparské ostrovy, dokonca aj na blízku francúzsku Korziku. Lodné spoločnosti operujúce v Taliansku sú napr. Moby Lines, Tirrenia, Sardinia / Corsica Ferries, SNAV Sicília a i. Trajektové lístky sú cenovo najvýhodnejšie, ak si ich zakúpite v dostatočnom časovom predstihu. Ceny sa pohybujú podľa aktuálnej obsadenosti trajektu, podobne ako letenky. Potom spravidla platí, že čím sú bližšie k termínu, tým sú drahšie a to najmä cez hlavnú letnú sezónu (Sardínia). Pri plavbe na menšie vzdialenosti ako napr. Neapol - Ischia alebo Neapol - Capri nie je nutné lístky kupovať vopred. Trajekty tu jazdia v dosť hustých intervaloch, finančne sú prijateľné. Rovnako pri ceste na Sicíliu si lístky stačí zakúpiť priamo v prístave. Trajekt ide z Kalábrie (z mesta Villa San) do Messiny na Sicílii, cesta trvá okolo 30 min.
Prepravu osôb zabezpečujú medzi pevninou a ostrovmi trajekty – rýchlolode (jet).
Pri ceste autom si vopred dobre všimnite určený čas pre nalodenie automobilov, ktorý býva nutný skôr, než nalodenie osôb, aj 90 minút pred vyplávaním.
Na dlhšie vzdialenosti (Sardínia) je možnosť voľby medzi denným a nočným trajektom. Nočné plavby trvajú spravidla o niečo dlhšie než denné a cestujúci si prenajímajú kajuty na spanie.
Taliansko je významnou zastávkou aj pre veľké zaoceánske lode. Obzvlášť zaujímavé je sledovať tieto obrovské plavidlá keď prechádzajú Benátkami.
Metro (la metropolitana: Rím, Miláno), autobus a trolejbus (l´autobus, la filovia), električka (il tram). V menších mestách odporúčame využiť bicykle, motocykle (vespy) či motorky. V Benátkach sa najčastejšie prepravuje vodnými autobusmi (vaporetto), člnmi, gondolami alebo peši. Spôsob mestskej hromadnej dopravy je v rôznych mestách rozdielny. V niektorých mestách, mestečkách sú všetky zastávky len na znamenie. Vodič nezastaví, ak mu čakajúci nedá znamenie zdvihnutím ruky. Do autobusov sa vstupuje prednými alebo zadnými dverami, vystupuje sa strednými. Keď chcete vystúpiť, treba vopred stlačiť zvukové znamenie. Lístky je lepšie si zakúpiť na autobusovej stanici alebo v trafike, aj do zásoby, lebo v mnohých mestách na ulici automat nenájdete. Netreba sa na to spoliehať. Lístok v autobuse si treba označiť v strojčeku. Kontrolóri chodia často. Označenia na cestovných poriadkoch sú „feriale“ - pracovný deň, „festivo“ – sviatočný deň.
Označenie medzinárodné TAXI, taliansky TASSI. Cenovo výhodnejšie je taxi „odchytiť“ osobne, nakoľko pri tých objednaných telefonicky hneď po skončení hovoru začne bežať taxameter. Stanovištia taxíkov v mestách nájdete najmä v okolí pamiatok a v centre. Taxík môžete chytiť aj mávaním ruky priamo na ulici /ceste. V niektorých mestách okrem parkovísk taxíkov sú aj zastávky taxíkov, najmä počas hlavnej turistickej sezóny. Na taxík môže čakať viac osôb, treba striehnuť aby sa nepredbehli. Taxíky sú dosť drahé, hlavne v exponovaných turistických strediskách. Prípadne je lepšie cenu vopred zistiť, či dojednať s vodičom pri nástupe, aby ste neboli nemilo prekvapení.
Fantastické podmienky pre rekreačnú i vrcholovú cyklistiku. Milovníkom horskej cyklistiky odporúčame najmä Dolomity, alpské jazerá ako Lago di Garda a okolie, Toskánsko zase ponúka možnosti cestnej cyklistiky, výborné podmienky sú aj na ostrove Elba, na Ligúrskej Riviére až do San Rema alebo na Amalfskom pobreží. V prímorských strediskách sú vybudované cyklistické promenády, trasy popri pobreží ako napr. toskánska Marina di Cecina alebo San Benedetto del Tronto na Palmovej riviére v regióne Marche.
O doprave do Talianska zájazdovým autobusom zistíte viac na stránke Doprava do Talianska busom.
RENY TRAVEL, s.r.o.
Brodská 5
841 04 Bratislava
Mobil • 00421 918 792 636
WhatsApp • 00421 918 792 636
Skype • renytravel_anna
Tel.: 00421 2 5464 0661
Mail: info@renytravel.sk
Zastihnete nás
telefonicky medzi 8-19h,
mailom nonstop, osobne po dohode.
Viac info: Cestovná kancelária
Rýchly kontakt:
© 2015 Dovolenka na mieru Reny Travel cestovná kancelária | Created by: