Viete ovládať svoje auto vždy a v každej situácii? Škola šmyku v Rakúsku nás inšpirovala k vypracovaniu zaujímavého a úžitočného programu s cieľom zlepšiť šoférske zručnosti. Zvážili a pospájali sme niekoľko súvisiacich oblastí ako doprava, ubytovanie, stravovanie, sprievodný program, samotný kurz jazdy na snehu a zaujímavý firemný balík bol na svete. Tréning vodičských zručností s pobytom v príjemnom horskom prostredí pre menšiu skupinu firemných klientov. Ako bonus jazda na pretekárskom okruhu. Kvalitné ubytovanie patrí k rýchlym autám, spríjemní pobyt. Škola šmyku v Rakúsku patrí medzi obľúbené firemné akcie. Poteší každého majiteľa vodičáku.
Služby zahrnuté v balíčku:
• škola šmyku vrátane prenajatých vozidiel
• motokáry a preteky vrátane vybavenia
• ubytovanie v dvoj / jednolôžkových izbách v 4* hoteli
• 3x raňajky v hoteli
• 2x obed pri trati
• 2x večera v hoteli
• 1x typická večera v miestnej reštaurácii
• využívanie wellness zóny hotela
• miestne taxy
• telefonická asistenčná služba
• poistenie proti insolventnosti
Služby na doobjednanie:
• v závislosti od sezóny skipasy na lyžovanie v blízkom lyžiarskom stredisku
• green fee na golfové ihriská v okolí
• prehliadky zaujímavých miest v okolí
• komplexné cestovné poistenie
Ovládateľnosť auta počas jazdy závisí od prilnavosti auta k vozovke a od vodičských schopností. Ovládateľnosť znamená schopnosť auta zatáčať, zrýchľovať a brzdiť podľa vôle vodiča. K tomu vodičovi napomáhajú viaceré technické prvky (pneumatiky, tlmiče, brzdy, abs ...). Dôležitá vlastnosť je prilnavosť vozidla k vozovke. Tá je tým lepšia, čím sú styčná plocha a trecia sila medzi pneumatikami a vozovkou väčšie. Auto je lepšie ovládateľné a nebezpečenstvo šmyku menšie. Zjednodušene povedané čím máme širšie pneumatiky z kvalitnejšej gumy s kvalitnejším dezénom na kvalitnejšom asfalte, tým je auto odolnejšie voči šmyku. Teória šmyku je v skutočnosti dosť rozsiahla problematika fyzikálneho charakteru pojednávajúca o trecích silách medzi pneumatikami a vozovkou. Bude podrobne vysvetlená na kurze ešte pred samotným výcvikom zručnosti.
Šmyk auta je nežiadúcim prejavom pohybu, ktorému sa snažíme v bežnej premávke vyhnúť. Ak sa však už auto z nejakého dôvodu (ľad, sneh, voda, nečakaná prekážka a následný prudký pohyb volantom, prudké dupnutie na brzdu, defekt a pod.) dostane do šmyku, stáva sa vozidlo neovládateľným a je potrebné získať nad jeho riadením opätovnú kontrolu. Zvládanie šmyku si vyžaduje určité vodičské zručnosti, ktoré je potrebné nacvičiť počas autoškoly, resp. pri špeciálnych kurzoch zameraných na školu šmyku, ako napr. program "Škola šmyku v Rakúsku" pre firmy.
Styčná plocha pneumatiky a vozovky je veľká približne ako šľapaj ženskej topánky. Štyri pneumatiky sa vozovky dotýkajú v štyroch takýchto plochách. Teda nie je príliš veľké to, čo nás drží na vozovke. Auto sa pohybuje spôsobom, že sa kolesá na aute otáčajú a v podstate kotúľajú po vozovke. Každý bod na pneumatike, ktorý sa dotkne vozovky je v okamihu dotyku voči vozovke nehybný. V tomto bode vzniká medzi vozovkou a pneumatikou tzv. valivé trenie. Šmyk nastáva, ak sa bod dotyku s vozovkou dostane voči vozovke do pohybu. Stane sa to vtedy, ak je prekonaná sila valivého trenia medzi pneumatikou a vozovkou. Trecia sila vyjadruje, aký veľký odpor (silu) je potrebné prekonať, aby sa guma po asfalte začala šmýkať, t.j. aby sa sila valivého trenia (inak označovaného aj statického) zmenila na silu šmykového trenia (označovaného aj kinetického). Valivé (statické) trenie je vždy väčšie ako šmykové (kinetické) trenie. A v rozdieloch týchto dvoch trecích síl spočívajú všetky šmykové prejavy pri jazde autom - brzdný šmyk, rozbiehací šmyk, šmyk v zákrutách (pretáčavý a nedotáčavý) a ďalšie.
Ako už názov výstižne naznačuje, pretáčavý šmyk privádza automobil k pretočeniu tzv. hodinám. Najčastejšie sa tak stáva v zákrute, kedy nám slengovo ustrelí zadok (dostanú sa do šmyku zadné kolesá). Zadné kolesá sa pohybujú rýchlejšie než predné, zadok auta sa snaží vodiča v zákrute "predbehnúť". Os vozidla naberá odklon od správnej stopy oblúkom zákruty, predná čať auta sa stáča smerom k vnútornej krajnici a zadná časť smeruje k vonkajšej krajnici. Základnou reakciou vodiča, ktorou korigujeme (vyrovnávame) pretáčavý šmyk, je natočenie predných kolies "z oblúka" zmenšenie pôvodného natočenia kolies, aké by sme potrebovali pri bezšmykovom prejazde zákrutou. Tento základný úkon volantom je možné vhodne doplniť a skoordinovať s ďalšími "kontrami" (spojka, plyn, brzda, radenie), ktorými môžme zvládnuť šmyk ešte lepšie. Detailnejšie v našom kurze - škola šmyku.
Nedotáčavý šmyk vedie predok auta k vonkajšej krajnici zákruty, inými slovami: zákruta je ostrejšia než krivka dráhy nášho auta (šmyk dostali predné kolesá). Základnou reakciou vodiča, ktorou korigujeme (vyrovnávame) nedotáčavý šmyk, je natočenie predných kolies "viac do oblúka" zväčšenie pôvodného natočenia kolies, aké by sme potrebovali pri bezšmykovom prejazde zákrutou. Ak vieme v tejto situácii správne použiť a koordinovať aj ďalšie ovládacie prvky vozidla, môžu byť nápomocné spojka, brzda, plyn a radenie.
Oba šmyky, pretáčavý aj nepretáčavý, nacvičujte v ľavej aj pravej zákrute. Ľavo pravé rozdiely majú rôzne dôsledky najmä ak zvážime rozdelenie cesty v dvojsmernej premávke na ľavú a pravú polovicu, ale aj z osobnostného hľadiska. Schopnosť vodiča riešiť šmyk v pravom smere môže byť výrazne iná než v ľavom. Niekto lepšie zvláda nedotáčavý šmyk, iný pretáčavý. Rozdielom je tiež nedotáčavý šmyk v aute s predným náhonom a aute zadným náhonom. Tiež je rôzny napríklad pretáčavý šmyk v aute so zadným náhonom a motorom vzadu a v aute so zadným náhonom ale motorom vpredu. To isté platí pre rôzne výkonné motory, či autá s rôznymi hmotnosťami, šmyk v aute prázdnom a plne naloženom atd. Ak absolvujete kurz školy šmyku na cvičnom aute, alebo na simulovaných mokrých klzných plochách, so skid-carom a podobne, vyskúšajte si nadobudnuté zručnosti aj na svojom vlastnom vozidle. Zistíte aký veľký je v tom rozdiel. Nezabúdajte, že správne vyriešiť šmyk v prevádzke plnej iných účastníkov je ešte omnoho zložitejšie.
Vzorom by nám mohli byť závodní jazdci, ktorí sa vypracovali na majstrov šmyku "driftu". Základným rozdielom nášho a ich myslenia za volantom je v tom, že oni na šmyk neustále myslia a snažia sa ho využívať pri svojej pretekárskej jazde na zrýchlenie, zatiaľ čo my na šmyk vôbec nemyslíme a keď sa auto zrazu pod našim zadkom nečakane pohne, zľakneme sa a konáme chybne. Zatvárame oči, trhneme volantom, dupneme na brzdu atd. Dokonca mnohí vodiči, ktorí zvládli šmýkanie na cvičnej dráhe, bývajú v prevádzke nečakaným šmykom zaskočení a skončia v priekope. Trénovať, trénovať, trénovať - najlepší spôsob, ako zvýšiť svoju bezpečnosť v aute.
RENY TRAVEL s.r.o.
Brodská 5
841 04 Bratislava
Mobil • 00421 918 792 636
WhatsApp • 00421 918 792 636
Skype • renytravel_anna
Tel.: 00421 2 5464 0661
Mail: info@renytravel.sk
Zastihnete nás
telefonicky medzi 8-19h,
mailom nonstop, osobne po dohode.
Viac info: Cestovná kancelária
Rýchly kontakt:
© 2015-2024 Dovolenka na mieru Reny Travel cestovná kancelária | Created by: